Hobilerin Çocuk İçin Önemi
Çocuklarda hobi ve sosyal aktivitenin aileler tarafından desteklenmesi çocuğun psikososyal gelişimi açısından önem taşımaktadır. Hobi ve sosyal aktiviteler çocuğun özgüveninin gelişimine, sosyal ilişkilerinin kurulması ve yürütülmesi becerisinin artmasına, yaşamadaki önceliklerinin belirlenmesi, hedeflerinin oluşturulması ve bu hedeflerin sürdürülmesi becerisinin gelişimine, takım odaklı ve ya bireysel çalışmalarda birey olarak varlığının önemini kavrama gelişiminin artmasına, ileride meslek seçimine yardımcı olmaktadır.
Bireyin meslek seçiminde çevresel ve genetik faktörler, aile odaklı mesleki aktarımlar önemlidir. Çocukta el becerisinin gelişmiş olması, ince motor becerisinin yaşıtlarına göre pozitif anlamda gelişiminin ileride olması çocuğun el becerisi gerektiren işlerde daha başarılı olabileceğinin işaretini biz yetişkinlere verebilir. Ya da yaşıtlarına göre daha sosyal olan, gurubu yönetme becerisi yaşıtlarına göre daha baskın olan çocuk için ileride iyi bir takım lideri olarak başarılı bir yönetici olabileceğini söyleyebiliriz. Bu öngörülerin en basit uygulamasını halk arasında “diş buğdayı” denen aktivite ile ölçülmeye çalışıldığını ve bu diş buğdayı uygulamasının çok farklı din ve kültürde yaşayan en ilkel toplumlarda dahi uygulandığını yazılı kaynaklardan öğreniyoruz. Bebek ilk dişini çıkarmaya başladığı dönemde önüne konan materyallerden hangisini seçerse (kalem, kitap, buğday, dikiş seti, boncuk vs) ileride bu materyallere verilen anlamlar doğrultusunda meslek seçeceğine dair bir inanç oluşur. Örneğin çocuğun kalemi seçmesi, okuyup, yazacağına ve eğitimi ile meslek sahibi olacağına yönelik inanç gibi.
Çocukların 3 yaş itibari ile sosyal aktivite ve hobilere yönlendirilmesi çocuğun fiziksel, psikolojik, sosyal gelişimine katkıda bulunacaktır. Yüzme, satranç, tekvando, basketbol, yüzme, basketbol, drama, gitar- piyano çalma gibi aktivitelere yönlendirilen çocukların özgüvenlerinin yaşıtlarına göre daha gelişmiş olacağını söyleyebiliriz. Çocuğun rakamları öğrenmesi ile beraber mental aritmetik, satranç eğitiminin çocuğa verilmesi çocukta matematik algısının ve soyut kavramların oluşması ve gelişmesine katkı sağlayacaktır. Drama, tiyatro gibi çalışmalar çocuklarda beden algısının artmasına, içe dönük çocuklarda ise bu çalışmaların daha sosyal ve sosyal ilişki kurma becerisinin artmasına yardımcı olacaktır.
Tüm bu yönlendirmelerdeki, temel hedef çocuğun becerisinin hangi yönde olduğunun belirlenmesi olmalıdır. Çocuğun istekli olması, bu konuda çaba harcaması, biz anne ve babalar için rehber olmalıdır. Çünkü bu rehberlik ile çocuklarımızın ergenliğine yatırım yaptığımızı ve ergenlikte çocuğumuzun ilgisi doğrultusunda daha profesyonel, düzenli, planlı, hedef odaklı sosyal aktivite ve hobi ile çocuğumuza bir sosyal çevre kazandırma, zamanını planlı ve tasarruflu kullanmasına olanak sağladığımızı da küçük bir not olarak hafızamızda saklayalım derim.
Bu ay yazımı bitirirken, küçük kızım Pamina’dan bahsetmeden edemeyeceğimJ Minik kızım nerede ise 5 yaşını bitirmek üzere. Yaklaşık 3 aydır tekvando yapıyor, 1 yıldır drama yapıyor, İngilizce eğitim alıyor ve bu konularda oldukça iyi. Ancak doğduğundan bu yana su ile haşır neşir olmasına rağmen yüzme konusunda biraz ürkekJ Bizde anne ve baba olarak onun yüzme konusunda annesinden almış olduğu bazı genlerinin baskın olduğunu düşünmeye başladık.
Yorumları görebilmek, soru, görüş ve önerilerinizi bizimle paylaşmak için facebook hesabınız ile giriş yapmalısınız.
Facebook’ta adınıza gönderim yapmadığınızı bilmenizi isteriz..